Begeleiding bij ondersteunde communicatie

Heb je behoefte aan begeleiding bijvoorbeeld omdat jezelf of als naaste niet verder komt met de ondersteunde communicatie. Redenen kunnen zijn, te weinig individuele tijd, te ingewikkeld (ziekte)beeld en daardoor niet weten hoe je moet beginnen, andere begeleiding loopt vast etc. De zoektocht en het proces van communicatie kan stagneren. Terwijl een kind, jongeren of volwassene zijn kwaliteit van leven ermee samenhangt.

‘Onze zoon is getest en hij zou geen interesse hebben voor plaatjes en beeldschermen. Ik geloof het niet en ik wil dit graag toch nog een tijdje vanuit de thuis situatie met hem proberen’

‘Onze dochter van 12 krijgt haar eerste communicatiemiddel, ze is niet gewend om initiatief te nemen omdat veel voor haar is gedaan en besloten. We willen hulp om dit meer om te draaien’

We bespreken de verschillende gebieden die van invloed zijn op de mogelijkheden tot communicatie, zoals de motorische ontwikkeling, prikkelverwerking, aandacht, opvoedingsdynamieken etc. We werken nauw samen met de omgeving en hun ervaringen. We sluiten zoveel mogelijk aan bij de al verworven communicatie en kijken van daaruit verder. De communicatie begint direct. Als hulpmiddel maken we een communicatieplan met doelen die we een periode kunnen gebruiken. De doelen zijn SMART en zijn gekoppeld aan de interesse en motivaties van het kind, jongeren of volwassene.

Onze mindset is dat we niet opgeven en diepen situaties uit die zich voordoen in de communicatie. Ook vinden we het belangrijk om de verbinding te blijven leggen met alle betrokkenen om een kind, jongere of volwassene heen.